Arra gondoltunk, hogy a Lexus történetének és az F1 projektnek a Magyar Lexus Klub honlapján kiemelt szerepet szánunk és részletesebben tárgyaljuk, mivel ez volt az a vállalkozás, ami elindította a siker útján a Lexust.
BevezetésAz 1989-es piaci bevezetéskor az első néhány száz tulajdonos egy exkluzív könyvet is kapott autójához, melyhez a köszöntőt Eiji Toyoda és Dr. Sochiro Toyoda írta. Ebben az összefoglalóban bemutatkoztak a projekt felső vezetői is. Idéznék néhány gondolatot ebből a bemutatkozásból.
„Kedves Lexus tulajdonos: Van egy mondásunk, amikor lánygyermekünket férjhez adjuk: Íme a mi dédelgetett lányunk, kérlek viseld gondját.
Pontosan így érzünk most mi is a Lexus LS400-zal. Ebbe az autóba fektettük az összes mérnöki erőforrásunkat, az összes know-how-t, amit 54 év alatt tanultunk a legmotiváltabb, legtehetségesebb és legelkötelezettebb kollégákkal, hogy a legmagasabb minőségű autót készítsük.” 1989.
„Egy gépjármű alap funkciója az, hogy utasokat juttasson gyorsan, biztonságosan és komfortosan A-ból B-be. Ebből arra következtettünk, hogy a luxus autónak ezeket a funkciókat nagyon magas szinten kell teljesítenie. Ez az, ami a munkánkat végig kísérte lépésről lépésre az LS400 fejlesztése során.” 1989.
„A legjobb légellenállás és elegáns stílus kombinációja volt a fő célunk. Tervezőként elég nehéz megítélni, hogy a vevőnek mit jelent az elegáns stílus. Ahhoz, hogy ezt megértsük, el kellett utaznunk Amerikába és ott élnünk, hogy megismerjük a legfontosabb ügyfeleinket.” 1989.
„A filozófiánk az volt, hogy a Lexus zászlóshajójának teljesítményét a világhíres luxusautókétól magasabbra emeljük. Ahhoz, hogy ezt elérjük, az összes forrást igénybe kellett vennünk, amit a Toyota az elmúlt 50 évben fejlesztett. A Lexus ennek a munkának a gyümölcse, elképesztő befektetés mind pénzügyileg, mind humán erőforrásban.” 1989.
(Az 1990-ben fejlesztett Boeing 777-es fejlesztéséhez mindössze 40%-kal több humán erőforrást használtak. A szerk.)
„Amikor 1988-ban egy prototípust vezettem, egyértelmű volt számomra, hogy a fejlesztő csapatok kiváló munkát végeztek. Összehasonlításként vezettem az első számú versenytársak autóit, luxusautókat, amelyek sokkal többe kerültek. Az LS400 mindegyiket felülmúlta.” 1989.
„A Toyotánál nagyon magas minőségi standardunk van. A Lexusnál ezt még magasabbra emeltük.” 1989.
„Úgy tartjuk, hogy a karosszéria struktúrája az autó teljesítményének az alapja. Ezért számítógépes elemzések és az aktuális autó ismételt ellenőrzései során elértük, hogy a karosszéria kellően könnyű és erős legyen ehhez a teljesítményhez. Meggyőződésem, hogy egy nagyon masszív karosszériát sikerült építenünk.” 1989.
„Hagyományos 'kéz és szem' módszerek nem elegendőek ahhoz, hogy szofisztikált új technológiákat hozzunk létre, mint az LS400 légzsákja és kipörgésgátló rendszere. Éppen ezért mi új gyáregységeket hoztunk létre és speciális eszközöket építettünk, hogy ezeket teszteljük. A Lexus építése során minden lépésnél a legfejlettebb számítógépes technológiát használtuk annak érdekében, hogy a legmagasabb minőséget tudjuk elérni.” 1989.
„Azt szerettük volna, hogy a tulajdonos érezze, hogy nagyon magas minőségű technológiát használtunk”. 1989.
„Arra törekedtünk, hogy a legtermészetesebb anyagokat válogassuk ki, majd kézműveseink készségeit hozzáadva ezt az érzést növeljük. 24 különböző fa fajta közül végül a kaliforniai dióra esett a választás. Két évet azzal töltöttünk, hogy a megfelelő bőr kiválasztása után a megfelelő barnító módszert kidolgozzunk, hogy a bőr textúrája és érintése megfelelő legyen.” 1989.
„A Toyota számos mérnöki területen élen jár. Például a hengerenkénti négy szelepes motorok, ami az LS400 kiemelkedő teljesítményéhez nagyban hozzájárult. Eddig a Toyota körülbelül 1 millió 4 szelepes motort készített, ami egyedülálló a szakmában.” 1989.
„A nagy teljesítmény többet jelent, mint egyszerűen csak nagy erő. Nekünk a nagy teljesítmény hatékonyságot, sima és rugalmas futást és általános minőségérzést jelent, ami egy első osztályú luxusautóhoz illik. A könnyű súly és kompakt méret szintén számít, ugyanis a könnyű motor könnyű kezelhetőséget, a kompakt motor nagyobb belső tér kialakítását és könnyű szervizelést tesz lehetővé.” 1989.
„Az volt a célunk, hogy annak, aki kinyitja az LS400 motorterét egyértelmű legyen a magas szintű technológia és minőség érzete, ugyanakkor egyszerűen lehessen az autó rutin szervizelését elvégezni.” 1989.
„A célunk az volt, hogy egy szofisztikált váltót fejlesszünk, ami csendes, precíz, gyorsan reagál és hatékony. A projekt tagjai élvezettel dolgoztak ezen az álmon, és büszkék vagyunk arra, hogy elértük, hogy a váltó olyan selymes és csöndes, hogy az ügyfeleink nem is nagyon érzékelik.” 1989.
„A Toyota két mérnöki erőssége a hengerenként négy szelepes motor és a képesség arra, hogy mindezt nagyon precízen építsük meg. A Lexus V8-as mindkét erősséget magában hordozza, a legjobb motor, amit valaha gyártottunk.” 1989.
„A kezdetektől fogva az volt a célunk, hogy elérjük a nagy sebességnél a stabilitást, nagyszerű kanyarodást és kényelmet. Ahhoz, hogy ezt elérjük, először vettük a legjobb alap felfüggesztést, kettős kereszt lengőkar elöl és hátul. Ezután teszteltük, teszteltük és újra teszteltük Japánban, Európában és USA-ban, amíg nem lett tökéletes.” 1989.
„Létrehoztunk egy erős utascellát, elöl-hátul gyűrődő zónákkal körbevéve, egy belsőt puha felületekkel, komfortos biztonsági övekkel, és a világon elsőként elektromosan állítható kormányoszloppal légzsákos kormánykerékkel. 350 ember vezetett 168 légzsákos tesztautót két évig, hogy monitorozzák a légzsák rendszert. Összességében a rendszert és részegységeit több, mint 2.7 millió mérföldön keresztül teszteltük.” 1989.
„Széles körű funkcionális teszteknek vetettük alá az LS400-at. A prototípusok közül százat törtünk össze különböző teszteken.” 1989.
Yoshi Ishizaka, 1987-ben azon dolgozott, hogy meggyőzze a Toyota felső vezetést arról, hogy a Lexusnak egy külön márkának kell lennie.
A forrásokban nem találtunk adatot arról, hogy az LS400 fejlesztésében direktben részt vett volna, de mivel a Toyota fő tesztpilótája volt, így annak a csapatnak a képzésében részt vett, akik a 450 db LS400 prototípust 2,7 millió mérföldön keresztül tesztelték. Hiromu Naruse 2010. június 23-án tragikus balesetben hunyt el egy Lexus LFA tesztelése közben.
„Több órát töltött a Nürnburgringen, mint bármely Japán pilóta. Nur Maister-nek, az egyetlen és egyedüli Mesternek nevezték. Mások séfnek hívták (a szerk: Egy vele készült interjúban magát is séfnek nevezte, mert a sportautó vezetését egy vacsora elfogyasztásához hasonlította. Előtte, közben és utána is élményt kell, hogy adjon, így lesznek jó emlékeink az ételről/autóról.). Egyesek azt mondják róla, hogy az álomautókat valósította meg. 1963-ban csatlakozott a Toyota-hoz, matematikából és könyvelésből kiemelkedett, de az igazán nagy tehetsége a kezében és a szívében volt. A több, mint 47 év során számos, azóta ikonná vált Toyota fejlesztésében volt fő szerepe:
Toyota 2000GT
Toyota Toyota Supra
Toyota MR2
Lexus IS200 (Toyota Altezza)
Abban, hogy a Toyotát a sportautó gyártók közé sorolják, az Ő szerepe vitathatatlan. A szenvedélyességén keresztül teljes szívvel törekedett a tökéletességre. Köszönjük, hogy az Ő törekvéseinek részesei lehetünk.
VISSZA A TETEJÉRE